Szukaj opon

Opony pozwalające na jazdę po jej przebiciu Runflat

Opony pozwalające na jazdę po jej przebiciu

 

Pierwsze opony pozwalające na jazdę po przebiciu powstały już w latach 80 ubiegłego wieku, jednak spopularyzowane zostały niedawno. Opon tego typu jest kilka rodzajów i każdy rodzaj ma swoje wady i zalety. Jakość dróg w Polsce polepsza się z roku na rok jednak dalej szansa na jej przebicie jest wysoka, a według danych około 50% przebić przydarzyła się w najmniej odpowiednim momencie. Z pomocą przychodzą opony pozwalające na kontynuowanie jazdy po utracie ciśnienia, dające możliwość przejechać nawet kilkadziesiąt kilometrów przy prędkości około 80 km/h. Opony są droższe od ich zwykłych odpowiedników, jednak opona taka może zaoszczędzić czas lub pozwolić przejechać na ważne spotkanie bez czekania na pomoc drogową. W tym artykule przedstawię rodzaje opon, ich mocne i słabe strony oraz cenę w porównaniu do zwykłej opony drogowej. Zapraszam i życzę miłej lektury.

 

Opony Runflat (Run on Flat)

Obecnie opony typu runflat są najczęściej spotykanym i najbardziej przyszłościowym sposobem konstrukcji opony bezdętkowej pozwalającym jeździć po przebiciu. W przypadku opon typu runflat w większości pozwalają one na jazdę maksymalnie do około 80 km i prędkości 80km/h po przebiciu opony. Sam zasięg oraz prędkość zależy od producenta, poszczególni producenci również posiadają różne systemy odpowiadające systemowi runflat, dlatego konstrukcja tych opon może być nieco inna. Możemy wyróżnić 3 typy konstrukcji takich opon: o wzmocnionej konstrukcji (opisane w tym akapicie), samouszczelniające oraz z pierścieniem nośnym (BSR, PAX i inne). Z zasad użytkowania opon runflat, należy posiadać sprawne czujniki ciśnienia w oponie, gdyż opona po przebiciu wizualnie niewiele bardziej różni się od opony lekko niedopompowanej. Proszę pamiętać również o tym, że jeżeli posiadamy samochód skonstruowany pod opony typu runflat, taki typ opon musimy w pojeździe zamontować. Jeżeli chcemy zamontować takie opony na nasze felgi musimy odwiedzić odpowiedniego wulkanizatora zakładającego opony runflat, gdyż maszyna jest inna a sama opona może ulec uszkodzeniu. Opony runflat można naprawiać, jednak producenci tego nie zalecają a sam zasięg takich opon może ulec skróceniu. Szkodliwa dla runflatów jest również wysoka temperatura po przebiciu takiej opony i należy liczyć się ze zmniejszonym zasięgiem takiej opony jeżeli zostanie przebita, asfalt będzie bardzo nagrzany a samochód będzie mocno obciążony. Opona tego typu nie powinna zejść z felgi po przebiciu jednak może jej towarzyszyć hałas, zwłaszcza podczas gwałtownego skręcania. Głównymi zaletami opon runflat jest na pewno możliwość jazdy po przebiciu opony, sama opona zachowuje się stabilnie i można nawet zapomnieć, że jest przebita. Jest to zaleta, ale nie poleca się jazdy na kołach bez czujników ciśnienia, gdyż ciężko odróżnić przebitą oponę runflat od mało napompowanej. Dodatkową wadą jest cena – średnio o 50% większa niż zwykły odpowiednik a same opony są mniej komfortowe. Nie wszystkie serwisy obsługują też opony runflat, co też może być problemem. Podsumowując, dla osób, którym zależy na dojechaniu bez zmiany kół do wulkanizatora, jest to na pewno dobry wybór.




Opony samouszczelniające

Opony samouszczelniające posiadają wbudowaną w środku warstwę uszczelniającą i są zbudowane z takiej gumowej mieszanki, że po przebiciu sama się zasklepia. Dodatkową zaletą tego systemu są zmniejszone wibracje samej opony. Z wad można wymienić, że opony są cięższe i trudne do wyważenia, dlatego mało konsumentów decyduje się na ich zakup. Tak jak systemy PAX oraz BSR, nie przyjęły się na dłuższą metę i jak na razie pod względem opon pozwalających na jazdę po przebiciu króluje runflat.

 

System PAX, BSR i inne

Opona posiada wewnątrz pierścień który w razie przebicia opony pozwala utrzymać oponę na feldze i pełni rolę nośnika. System ten nazywa się różnie w zależności od producenta, nie ma jednoznacznej nazwy, Michelin przyjęło nazwę PAX, Bridgestone BSR. Swego czasu Toyota montowała opony w systemie BSR, jednak się nie przyjęły i zrezygnowała z nich po 2 latach i uszkodzone opony zamieniała na zwykłe. PAXy lub BSRy montowane również były w samochodach marki Audi, Bugatti oraz niektórych samochodach rządowych. Sam system PAX jest droższy w serwisowaniu i zakupie od runflatów, które podbijają rynek opon pozwalających jeździć po utracie ciśnienia.

 

Opony Driveguard

Firma Bridgestone zaprezentowała ostatnio nowy model opony – Bridgestone Driveguard, pozwalający kontynuować jazdę z prędkością 80km/h na dystansie 80 kilometrów. Producent chwali się, że tylko on posiada technologię użytą przy produkcji opony. Driveguard’a można zamontować do każdego rodzaju samochodu wyposażonego w czujnik ciśnienia powietrza w oponach. Jak zbudowany jest Driveguard? Bridgestone postanowił wzmocnić boki opony w celu zapewnienia nośności w przypadku utraty ciśnienia oraz zamontować specjalne żebro chłodzące rozpraszające ciepło. Dodano również poliestrowe opasanie zapewniające odporność na ciepło. Dystans możliwy do pokonania szacuje się na około 80 kilometrów i po tym czasie opona powinna być zdatna do naprawy. Z testów sama opona wypada bardzo dobrze, zapewniona jest odpowiednia przyczepność na mokrej nawierzchni, na suchej nawierzchni również dobrze sobie poradziła, w przypadku testów opony przebitej również została pochwalona brak różnicy w prowadzeniu. Jest to runflat klasy premium, który właściwościami dorównuje najlepszym zwykłym oponom drogowym, zapewniając pewność prowadzenia po przebiciu.




Komentarze do wpisu (0)

Newsletter

Nowości, promocje, specjalne zniżki i kody rabatowe
na Twoją skrzynkę e-mail.

Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl